Inleiding
De Verenigde Naties hebben verklaard dat 21 juni elk jaar zal worden gevierd als Internationale Yoga Dag. De resolutie werd gesteund door 175 van de 193 afgevaardigden van landen, en was zo populair dat er niet gestemd hoefden te worden en werd aangenomen met algemene instemming.
Dit is Sadhguru’s boodschap op dit belangrijke evenement:
‘’Yoga is de ontdekkingstocht naar de zeerste mechanica van het leven zelf. Het dateert van voor alle godsdiensten en opende de mogelijkheid dat een menselijk wezen voorbij de grenzen gesteld door de natuur kan gaan , mits hij bereidt is daarnaar te streven. De wetenschap van Yoga beschikbaar maken in de meest pure vorm is een verantwoordelijkheid voor deze generatie. Deze wetenschap van innerlijke ontwikkeling, welzijn en bevrijding is de grootste gift voor toekomstige generaties.’’
Vandaag de dag heeft yoga als nooit te voren een wereldwijde aanwezigheid gevonden. Alhoewel het ernstig wordt misvormd en uitgevoerd wordt in allerlei soorten manifestaties en verstoringen, krijgt ten minste het woord ‘yoga’ wereldwijde aandacht.
Dit is het enige in de wereld wat duizenden jaren heeft overleefd zonder georganiseerde propaganda of een campagne om het te verspreiden.
Er is nooit een organisatie structuur geweest om dit te propanderen. Desondanks bleef het voortbestaan en overleven, omdat het werkt als geen ander. Het enige wat het langst heeft gewerkt voor menselijk welzijn is yoga.
Hoewel zoveel miljoenen mensen het praktiseren, waar kwam het vandaan? Wie ontkiemde yoga? Wie gaf dit geschenk aan ons en in welke vorm kwam het in het begin?
Waarschijnlijk denken de meeste mensen dat yoga in Los Angeles begon. Mensen beginnen zo te denken;
‘’Madonna heeft yoga uitgevonden. Het hoeft alleen nog maar in een studieboek te worden gedrukt. Wie vond yoga uit? ‘’Madonna’’. Waar ontstond het? ‘’In Los Angeles.’’
Als je het gewoon in een boek zet, zal het na honderd jaar realiteit worden. Nu al, wordt in een paar miljoen kopieën van dat boek van Dan Brown geschreven, ‘’Yoga is een Boeddhistische rek oefening.’’ Ik las het en dacht, ‘’ Oh mijn God!’’
Boeddha zelf ging langs vele yogi’s. Tijdens zijn 8 jaar durende zoektocht, waren er zoveel verschillende yoga scholen en hij ging op onderzoek van school naar school.
Het was een erkend systeem, duizenden jaren voordat Boeddha werd geboren, maar nu schrijft deze man dat het een Boeddhistische rek oefening is, en misschien hebben twintig of dertig miljoen mensen dit boek gelezen en geloven dat Gautama de Boeddha met yoga begon.
Vergeet de westerse samenlevingen, zelfs in India weten de meeste mensen niet dat Adiyogi of Shiva, de aanstichter van yoga is. Omdat Shiva alleen aan hen is geïntroduceerd door middel van prenten op kalenders, dus zij denken dat hij een of andere God is die ergens anders vandaan komt.
Shiva, de eerste yogi
In de yoga cultuur staat Shiva niet bekend als een god, maar als de Adiyogi of de eerste yogi – de aanstichter van yoga. We weten niet precies hoeveel duizenden jaren geleden, maar uit inzichten van activiteiten uit de ruimte zoals meteoren en kometen, wordt geschat dat ergens tussen 15.000 en 40.000 jaar geleden, Shiva de Adiyogi zelfrealisatie bereikte. Hij was de eerste die dit zaadje in de menselijke geest bracht.
Volgens de yoga leer, bereikte Shiva, meer dan vijftienduizend jaar geleden, zijn volledige verlichting en verliet zichzelf in een intense, extatische dans over de Himalaya.
Als zijn extase hem enige beweging toestond, danste hij wild. Toen het verder dan bewegen ging, werd hij volstrekt stil. Mensen zagen dat hij iets ervoer dat niemand ooit gekend had, iets dat zij niet konden doorgronden.
De belangstelling groeide en mensen kwamen en wilden weten wat dit was. Ze kwamen, ze wachten en ze gingen weg, omdat de man zich niet bewust was van de aanwezigheid van de andere mensen. Hij was ofwel in intense dans of in absolute stilheid, totaal ongevoelig voor wat er om hem heen gebeurden. Weldra, vertrok iedereen…Behalve 7 mannen.
Deze zeven mensen waren volhardend in dat zij moesten leren wat deze man in zich had, maar Shiva negeerde hen. Ze pleitten en smeekten hem, ‘’Alstublieft, we willen weten wat jij weet.’’ Shiva wuifden hen weg en zei, ‘’Jullie idioten. Op de manier zoals jullie zijn, zullen jullie het in geen miljoen jaar weten. Er is een enorme hoeveelheid voorbereiding voor dit nodig. Dit is geen vermaak.’’
Dus begonnen ze met voorbereiden. Dag na dag, week na week, maand na maand, jaar na jaar, bereidden zij zich voor. Shiva koos er enkel voor hen te negeren. Op een dag met volle maan, na vierentachtig jaar sadhana (spirituele oefeningen), toen de zonnewende verschoven was van de zomerzonnewende naar de winterzonnewende – wat in deze traditie bekend staat als Dakshinayana – keek de Adiyogi naar deze zeven mensen en zag dat zij ‘schijnende reservoirs van weten’ waren geworden.
Zij waren helemaal klaar om te ontvangen. Hij kon hen niet meer negeren. Zij grepen zijn aandacht.
De volgende paar dagen observeerde hij hen aandachtig en toen de volgende volle maan verscheen, besloot hij een Goeroe te worden. De Adiyogi transformeerde zichzelf in de Adi Goeroe: de eerst Goeroe werd geboren op die dag die nu bekend staat als Goeroe Pournami.
Aan de oevers van Kanti Sarovar, een meer die een paar kilometer boven Kedamath ligt, draaide hij naar het Zuiden en wierp zijn gratie over de mensheid af, en deze overdracht van de yoga wetenschap aan deze zeven mensen begon.
Als ik yoga wetenschap zeg, heb ik het niet over een yoga les waar je leert hoe je je lichaam moet buigen, wat elk ongeboren kind weet hoe dat moet.
Dit is de wetenschap van het menselijk mechanisme, het begrijpen van de mechanica van het menselijke mechanisme, in staat zijn het te ontmantelen of het in elkaar te zetten. Deze transmissie begon en ging lange tijd door.
Na vele jaren, toen de overdracht compleet was, produceerde het zeven volledig verlichte wezens – de zeven, gevierde wijzen die tegenwoordig bekend staan als de Saptarishi’s en worden vereerd en bewonderd in de Indiase cultuur.
Shiva stopte diverse aspecten van yoga in elk van deze zeven mensen, en deze aspecten werden de zeven fundamentele vormen van yoga. Zelfs vandaag de dag, heeft yoga deze zeven afzonderlijke vormen behouden.
De Saptarishi’s werden in zeven verschillende richtingen naar verschillende delen van de wereld gestuurd om deze dimensie waarmee een menselijk wezen zich kan evolueren voorbij zijn huidige begrenzingen en dwangmatigheden te verspreiden.
Zij werden de ledematen van Shiva, en brachten de kennis en technologie van hoe een menselijk wezen hier kan bestaan als de Schepper zelf, naar de wereld.
Volgens de yoga leer, stuurde hij er 1 naar Centraal Azië, 1 naar Zuid Amerika, een andere naar Noord Afrika en het Midden Oosten, 1 naar Zuidoost Azië, een andere kwam naar de lagere delen van de Himalaya’s wat nu wordt gezien als de Indiase Himalaya’s, 1 bleef bij hem, en de laatste kwam naar het zuidelijke gedeelte van India.
Door de tijd zijn vele dingen verwoest, maar wanneer je de culturen van die landen goed bekijkt, kunnen kleine strengen van het werk van deze mensen nog steeds voortlevend worden gezien. Het heeft verscheidene kleuren en vormen aangenomen en de complexiteit ervan is op een miljoen verschillende manieren veranderd, maar nog steeds zijn er deze kleine strengen. De zeven manifestaties in de wereld zijn er nog steeds.
1 type yoga gebeurde in Centraal Azië. Je kunt nog steeds een aantal zigeunerstammen uit Centraal Azië zien die naar verschillende delen van Europa gingen en nog een bepaald proces van yoga hebben behouden.
Een ander yoga systeem ging Noord Afrika in en het Midden Oosten en heeft uitdrukking gevonden op talloos verschillende manieren. Je zult zien dat er een bepaalde grondslag ligt aan alle uitbarstingen in de vorm van grote religies die je vindt op deze planeet.
In Zuid Amerika, vestigde een andere yoga vorm die grotendeels verscheurd is.
Shiva zelf was een groot astronoom, een wiskundige en een ontwerper van dingen.
In Zuid Amerika, hadden zij niets gebouwd, menselijke handen hadden niets gebouwd. Zij leefden als de vogels en de dieren. Dus, deze yogi ging daar voor de eerste keer naartoe en leerden hen hoe meesterwerken van constructie te bouwen.
Je moet begrijpen dit is acht, tienduizend jaar geleden. Tienduizend jaar geleden, als er iemand over land en water een continent binnenkwam, is dat net zoiets als dat hij van een andere planeet komt.
Zelfs toen Christopher Columbus kwam, noemden zij het de Nieuwe Wereld. In de ervaring van mensen was het een nieuwe wereld. Een bepaalde vorm van yoga werd in deze culturen gevestigd.
Zuidoost Aziatische culturen absorbeerden iets anders. De Himalaya regio in India absorbeerde een ander type yoga die nog steeds voortleeft als Kashmiri Saivism. En Agastya Muni is erg belangrijk voor ons, omdat hij naar het zuiden kwam.
Wanneer we ‘’zuiden’’ zeggen, alles zuid van de Himalaya is zuiden. Agastaya Muni kwam naar het zuiden en maakte het spirituele proces deel van ieders leven. Ze zeggen dat hij geen enkele menselijke nederzetting spaarde. Hij zorgde ervoor elk huis in de regio werd aangeraakt, niet als een leer, maar door het spirituele proces, deel van hun leven te maken.
De Adiyogi bracht deze mogelijk dat een menselijk wezen niet hoeft vast te zitten in de vastgestelde grenzen van onze soort. Er is een manier om het fysieke te behelzen maar er niet toe te behoren. Er is een manier in het lichaam te wonen, maar nooit het lichaam te worden. Er is een manier jouw gedachten te gebruiken op de hoogst mogelijke manier, maar nooit de ellendigheden van het denken te kennen.
In welke dimensie van het bestaan je nu ook zit, je kunt verder dan dat gaan. Er is een andere manier om te leven. Hij zei, ‘’Je kunt voorbij jouw huidige begrenzingen evolueren, als je het nodige werk met jezelf doet.’’ Dat is wat Adiyogi zo van belang maakt.
Patanjali, de vader van het moderne yoga en auteur van de yoga sutra’s
Als je naar Patanjali kijkt, als een verlicht wezen, hij kan niet meer verlicht zijn dan iemand anders. Zoiets bestaat niet. Realisatie is realisatie. Maar als man en bovenal als een intellectueel,
Hij is zo’n intellectueel dat de grootste wetenschappers van tegenwoordig er bij hem uit zien als kleuters.
De omvang van zijn inzicht in het leven is zo groot dat je niet kunt geloven dat dit mogelijk is in een menselijk wezen. In zijn meesterschap over taal, wiskunde en in zijn perceptie over astronomie, is hij fantastisch.
Tegenwoordig discussiëren geleerden dat dit niet het werk is van 1 man, dat vele mensen hieraan gewerkt moeten hebben, omdat het zo gigantisch is, kan het niet passen binnen het intellect van 1 man. Het ishet werk van 1 man. Hij is waarschijnlijk een van de grootste intellectuelen ooit op deze planeet.
Hij staat bekend als de vader van moderne yoga. Hij heeft yoga niet uitgevonden. Yoga was er al in verscheidene vormen die hij heeft geassimileerd in een systeem.
Shiva, de Adiyogi of de eerste yogi, bracht yoga vele duizenden jaren geleden over op de Sapta Rishi’s of de zeven wijzen. Hij had het hoogste inzicht in de menselijke natuur, maar hij heeft niets op schrift opgesteld. Hij was te wild om een geleerde te zijn. Hij vond het te lastig om alles wat hij kende in 1 persoon te stoppen, dus koos hij zeven mensen en stopte verschillende aspecten van yoga in hen. Dit werden de zeven basis vormen van yoga.
Patanjali kwam veel later en soort van integreerde alles. Hij zag dat het een te grote verscheidenheid en complexiteit werd voor iedereen om het nog op betekenisvolle manier te begrijpen. Dus assimileerde en integreerde hij alle aspecten in een bepaalde format – de Yoga Sutra’s.
Yoga Sutras
Sutra betekent letterlijk een draad. Of in de moderne taal zouden we kunnen zeggen dat het zoiets als een formule is. Iedereen die het Alfabet kent, zelfs een kleuter kan E=mc2 zeggen, maar er zit een enorme hoeveelheid wetenschap achter die kleine formule, die veel mensen niet begrijpen.
De sutra’s zijn net zo, in draadvorm. Uit onwetendheid hebben mensen eenvoudigweg deze sutra’s genomen en geprobeerd ze te implementeren zoals ze zijn. Een draad opzich heeft geen gevolgen. Er kan nooit een bloemenketting zijn zonder het draad, maar niemand draagt een bloemenketting puur voor het draad. Het draad werd gegeven zodat elke meester zijn eigen bloemenketting maakt. Je kunt er bloemen opdoen, of knopen of parels of diamanten. De draad is essentieel, maar dat is het niet het doel opzich.
Tenzij je bent blootgesteld aan de cultuur, is het best lastig de denkwijze van Patanjali te begrijpen. Zelfs de Indiase geschriften als de Veda’s en de Upanishads zijn fenomenaal van zichzelf zowel in termen van grammaticale voortreffelijkheid en in schoonheid en inhoud, de Yoga Sutra’s is een absoluut, geniaal werk in vergelijking tot elk van de geschriften op deze planeet dat het heeft over het leven en daarna.
Ze zijn een ongelofelijk document over het leven en het meest oninteressante boek op de planeet. Het is het meest droge en saaiste boek dat je kunt lezen.
Het is niet geleerd in de normale zin van het woord. Patanjali leert geen enkele oefening aan. Hij deed dit opzettelijk, en zijn meesterschap over taal en compositie was zo dat hij het zo schreef dat geen enkele geleerde erin geïnteresseerd zou zijn.
Het hele idee is, dit is een formule om het leven te openen. Als mensen het poëtische en literaire gedeelte ervan leuk zouden vinden, zullen allerlei mensen, vooral geleerden, het gaan lezen. Zodra ze het gelezen hebben, zullen ze er 100 verschillende interpretaties van maken.
De sutra betekent alleen iets voor een persoon die in een bepaald niveau van ervaring is. Anders is het gewoon een bundel woorden die nergens op slaan.
‘’Iemand die zijn bewustzijn onderzoekt, als hij in een bepaalde staat van ervaring is, als hij maar 1 sutra leest, zal het explosief zijn.’’
Je hoeft niet per se het hele boek te lezen. Als je één sutra leest en het waar maakt in jouw leven, dat is genoeg. Het zal jou verwezenlijken.
Om je alleen een gevoel te geven wat voor soort man hij is – Hij begint zo’n schitterend werk over het leven op zo’n vreemde manier: Het eerste hoofdstuk van de Yoga Sutra’s is slechts een halve zin, niet eens een volledige zin. De zin gaat als volgt, ‘En Nu Yoga.’’
Wat maak jij daaruit op? Intellectueel gezien, raakt het kant noch wal, maar ervaringsgewijs wat het wil zeggen is, als je nog steeds denkt dat een nieuw huis of een nieuwe partner of jouw dochter zien trouwen, jouw leven goed zal maken, dan is het nog geen tijd voor yoga.
Als je geld, macht, rijkdom en genot hebt meegemaakt, je hebt alles geproefd in je leven en je beseft dat niets je uiteindelijk genoegdoening zal schenken en echt zal werken, als je op dat punt bent aanbeland, dan is het tijd voor yoga.
Alle nonsens waar de hele wereld zich mee bezighoudt, veegt Patanjali weg met een halve zin.
Dit is waarom de eerste sutra ‘’en nu yoga’’ is. Dat houdt in, je weet dat niets werkt en je hebt geen flauw benul waar dit allemaal op slaat. De pijn van onwetendheid verscheurt je. Nu, yoga. Nu is er een weg om te weten.
Het zou onjuist zijn om de Yoga Sutra’s van Patanjali een boek te noemen, want het is geen boek. Het is een complexe ordening van instrumenten – zulke fantastische instrumenten op zo’n briljante wijze gearrangeerd dat mocht er nogeens iets soortgelijks gebeuren, het niet in te halen zou zijn.
Omdat iemand met dit soort innerlijke ervaring zich normaliter niet bekommerd of druk zou maken om al die geletterde onzin. En iemand die erg geleerd is, is vaak zo ondergedompeld in zijn geleerdheid dat hij nooit een innerlijke ervaring heeft.
Nooit tevoren is er een persoon geweest met een onbegrensde diepte in zijn innerlijke ervaring, en tegelijkertijd dat soort geleerdheid en wetenschappelijke meesterschap over taal.
Hij begreep de mensheid gewoon van binnstebuiten – niet als mensen, maar als een geheel mechanisme van menselijk lichaam, menselijke geest, menselijk bewustzijn – alles –tot in zo’n perfect detail en compleetheid.
Er is simpelweg geen betere manier om ernaar te kijken. Het is eigenlijk niet eerlijk, want wat je ook probeert te zeggen, deze vent heeft het al gezegd! Jij denkt aan het meest geniale idee en probeert iets te roepen, maar hij heeft het al gezegd. Hij heeft geen ruimte overgelaten voor iemand anders om nog iets te zeggen over het leven.
Patanjali definieerde yoga als Chitta Vritti Nirodha, wat letterlijk betekent dat als je de aanpassingen en activiteit van het denken stilt, ben je in yoga.
Alles is 1 geworden in jouw bewustzijn. We kunnen vele dingen najagen in ons leven en door processen gaan die we prestaties noemen, maar om verder dan de modificaties van het denken te gaan is het meest fundamentele en tegelijkertijd de hoogste prestatie die iemand kan behalen, omdat dit een menselijk wezen bevrijdt van wat hij zoekt – vanwat binnenin is en wat buitenaf is – van alles.
Als hij alleen maar zijn geest stilt, wordt hij een ultieme mogelijkheid. De geest wordt een vlakke spiegel, geen golvende spiegel. Een golvende spiegel zal iemands kijk op het leven verstoren. Als je er niet naar kijkt, dan heb je ten minste een vaag idee hoe je bent, maar als je er elke dag naar kijkt, zal het jou een compleet verstoord beeld over alles geven.
Op dit moment gebruiken de meeste menselijke wezens hun gedachte alleen tussen hun geheugen en verbeelding. Geheugen en verbeelding zijn geen twee aparte dingen. Geheugen is opgebouwd verleden, verbeelding is een overdreven versie van dat.
Als je jouw geest naar een staat brengt waar je noch besmet bent door het geheugen noch misleid door de verbeelding, dan is het een waarlijk, intelligente, doortastende geest. Het ziet alles zoals het is – het leven en de bron van dat.
Voor het overlevingsproces zijn jouw geheugen en verbeelding voldoende, maar als je andere dimensies van het leven wilt verkennen, dan zijn geheugen en verbeelding niet genoeg, omdat zij alleen maar een hergebruik van jouw verleden zijn.
Zodra je jouw verleden hergebruikt, is er een patroon in jouw leven. En het is een onbreekbaar patroon als jouw geest alleen maar bezig is met geheugen en verbeelding.
Zodra je vast zit in een patroon, dan maakt het niet uit wie het patroon creëerde, het is een vorm van slavernij.
In wezen, beseffen dat je vastzit in psychologische werkelijkheden en de existentiële ervaring van de grandeur van de schepping mist, is de eerste stap richting bevrijding.
Dit is de reden waarom, van alle schitterende manieren waarop het kon worden uitgedrukt, Patanjali ervoor koos yoga te omschrijven als Chitta Vritti Nirodha – een technologie die jou richting jouw bevrijding of verwezenlijking kan brengen.
Wat is yoga?
Het woord ‘’yoga’’ betekent fundamenteel, ‘’dat wat jou naar de werkelijkheid brengt’’. Letterlijk, betekent het ‘’eenheid’’.
Eenheid betekent het brengt jou naar de ultieme werkelijkheid, waar individuele manifestaties van het leven bubbels zijn aan de oppervlakte van het levensproces.
Een kokosnootboom en een mangoboom zijn uit dezelfde aarde tevoorschijn gekomen. Van dezelfde aarde zijn het menselijk lichaam en zoveel andere schepselen tevoor schijn gekomen. Het is allemaal dezelfde aarde.
Yoga betekent naar een realiteit te gaan die is gevestigd op ervaring, waar iemand de ultieme natuur van het bestaan kent, zoals het is gemaakt.
Yoga verwijst naar eenheid niet als een idee, niet als een filosofie of als een concept dat je opneemt.
Je zult zien, wanneer dingen terug worden teruggebracht tot zelfs geld – het hoeft nieteens te gaan over leven en dood – zelfs voor geld, ‘’dit ben ik, dat ben jij.’’ Deze grens is duidelijk; er is geen kwestie dat jij en ik 1 zijn.
Het veroorzaakt zelfs schade aan het individu als je intellectueel alles als 1 ziet. Mensen doen allerlei gekke dingen omdat zij het idee hebben dat iedereen 1 is, voor iemand ze een goede les leert en dan zien ze, ‘’Dit ben ik, dat ben jij’’. 1 zijn bestaat niet.
Als het een werkelijkheid wordt gebaseerd op ervaring, dan zal het geen onvolwassen actie te weeg brengen. Het zal een enorme ervaring van het leven teweegbrengen.
Individualiteit is een idee. Universaliteit is geen idee, het is een realiteit. Met andere woorden, yoga betekent, jij begraaft al jouw ideeën.’’
Over Sadhguru
Sadhguru is een yogi, een intense mysticus van deze tijd, een visionaire filantroop en een prominent spiritueel leider.
Een moderne goeroe, net zo sterk geworteld in alledaagse en pragmatische zaken als hij is in innerlijke ervaring en wijsheid.
Sadhguru werkt onvermoeibaar voor lichamelijk, geestelijk, en spiritueel welzijn voor alle mensen. Zijn meesterschap over de mechanismes van het leven, is een leidraad in het verkennen van de meer subtiele dimensies van het leven.
Zich net zo thuis voelend in een gewaad als hij is in een spijkerbroek, op blote voeten door de machtige Himalaya, of het pedaal intrappend van een BMW motor op de snelweg. Sadhguru is de meest ongewone mysticus die je kunt tegenkomen.
Een duidelijke streep zettend onder louter gewoontes en rituelen. Sadhguru’s wetenschappelijke methoden voor zelftransformatie zijn zowel direct als krachtig en behoren tot geen enkele traditie. Sadhguru belichaamt en vertegenwoordigt wat uit de yoga wetenschap het meest nodig is voor het moderne leven.
Sadhguru spreekt bij sommigen van werelds meest prominente internationale leiderschap fora. Hij nam deel in vier panelen bij het Wereld Economisch Forum en sprak over zaken uiteenlopend van diplomatie en economische ontwikkeling, tot onderwijs en het milieu. Hij heeft ook gediend als een afgevaardigde aan de United Nations Millenium Peace Summit en het World Peace Congress.
Sadhguru’s visie en kennis van moderne maatschappelijke en economische zaken hebben geleid tot interviews bij BBC, Bloomberg, CNBC, CNNfn en Newsweek International.
Als welbekend publiek figuur trekt hij publiek van meer dan 300.000 mensen voor zijn openbare optredens.
Naadloos overgaand van het eeuwenoude naar het ultramoderne, Sadhguru vult het gat tussen het bekende en het onbekende, een ieder in staat stellend die hem ontmoet om de diepste dimensies van het leven te verkennen.
Bij Isha wordt yoga aangeleerd in zijn volledige diepte en overgebracht door middel van ervaren. De programma’s reiken methodes aan zodat iemand zich kan vestigen in een manier van leven die heelheid en vitaliteit bekrachtigd. Zij laten zien dat spiritueel leven geen wereldse, sociale en familie verantwoordelijkheden ontkent, maar ze liever gebruikt als voertuigen voor persoonlijke groei en zelfverwezenlijking.
Afrondend
Over Ons
Zo’n 12 jaar geleden kwam wij via de documentaire One in aanraking met Sadhguru Jaggi Vasudev, de oprichter van Isha Foundation © Isha Foundation
Deze organisatie raakte bij ons de juiste snaar. Met het volgen van diverse Isha Yoga programma’s en het dagelijks praktiseren van de Isha yoga technieken beseften wij dat dit iets heel bijzonders is.
Geïnspireerd door onze ervaringen besloten wij deze reis verder te verdiepen en het zelf over te gaan dragen op anderen. Wij zijn in 2014 vertrokken naar het Isha Yoga Center in het zuiden van India en hebben daar een 21 weken durende, 1750+ uren, intensieve docenten opleiding gevolgd en zijn gecertificeerd als Isha Hatha Yoga Teachers.
Na onze terugkomst uit India hebben wij
Mahadevi opgericht waarmee wij diverse yoga programma’s aanbieden ontworpen door
Yoga op een wetenschappelijke, veilige, precieze manier in zijn puurste vorm, zonder verstoringen, zonder innovaties, gewoon zoals het is.
Wie je ook bent, wat je ook doet, we zien je graag bij een van onze programma’s
Kijk op onze website www.mahadevi.eu voor aankomende yoga programma’s.
Wij zouden het erg leuk vinden, als je onze facebook pagina liked en een reactie achterlaat op onze web
Comments